tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Harley-Davidson Street Glide Special. Mêska przygoda [TEST, OPINIE, ZDJÊCIA]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Harley-Davidson Street Glide Special. Mêska przygoda [TEST, OPINIE, ZDJÊCIA]

Autor: Raff 2019.06.07, 16:52 1 Drukuj

Amerykański model turystyki oznacza, że będzie luksusowo, dużo i ciężko. Ale Harley-Davidson Street Glide Special potrafi coś więcej – to jeden z niewielu motocykli na świecie, który tak skutecznie zamienia benzynę w niemal mistyczne przeżycia.

Harley-Davidson Street Glide Special to już trzeci Glide, którego testuję. Za każdym razem zastanawiam się jakim cudem wielki, ciężki, bardzo nieporęczny motocykl może budzić tak pozytywne emocje. Po ostatnim – Road Glide, wydawało mi się, że Milwaukee nie będzie w stanie zrobić już nic lepszego. Jakże się myliłem...

NAS Analytics TAG

Ruszam spod świateł. Po dwóch sekundach w lusterkach widzę majaczącą daleko w tyle grupę młodych chłopaków na sportach, którzy jeszcze przed chwilą stali obok mnie. Mimo sporej nadwagi Street Glide wyrywa do przodu jak chart, zapewniając, dzięki słusznemu rozstawowi osi, znakomitą trakcję. Niby wiem, że potężny V-twin nie został stworzony do takich popisów, ale nie potrafię się opanować.

Sprzęt dla twardziela

Harley-Davidson Street Glide 114 to motocykl dla twardziela. Płeć, muskulatura czy wiek nie mają tutaj znaczenia – chodzi bardziej o cechy charakteru. Zaczynam to rozumieć przeciskając się w godzinach szczytu przez zakorkowaną Warszawę. Sprzęgło pracuje jak zasuwa w elektrowni wodnej – ciężko i niechętnie, ale pewnie. Operowanie dźwignią dwoma palcami przypomina zapasy z mistrzem sumo.

Potężna masa nie pomaga także podczas manewrów. O ile w czasie jazdy Street Glide wydaje się leciutki i nawet zawracanie na przeciwbalansie jest dość proste, o tyle próba cofnięcia motocykla nawet pod minimalne wzniesienie wymaga już krzepy Pudziana. To zdecydowanie nie jest motocykl dla kogoś, kto poddaje się po pierwszej próbie. Ergo – sprzęt dla twardziela.

Piec marzenie

Najważniejszą zmianą, poczynioną przez konstruktorów w tym modelu, jest nowy silnik o pojemności 114 cali sześciennych, czyli 1868 cm3. Nie wiem jak inżynierom udała się ta sztuczka, ale silnik ten potrafi zarówno łagodnie gulgotać przy minimalnych obrotach, jak też błyskawicznie napędzać monstrualny motocykl podczas sprintu spod świateł. Ta jednostka napędowa to po prostu najlepsze z dwóch światów, prawdziwe arcydzieło.

Tym bardziej może zaskakiwać fakt, że owo arcydzieło ma "tylko" 90 KM. Jeśli podczas męskiej rozmowy w pubie pochwaliłbyś się taką mocą, w najlepszym razie zostałbyś skwitowany porozumiewawczymi spojrzeniami kumpli. "To nie jedzie" – usłyszałbyś zapewne od jakiegoś Sebastiana czy Patryka, który dosiada R-szóstki. A jednak nie ma bata – 150 Nm dostępne przy 3 000 obr/min potrafi podczas startu spod świateł zamienić tę R-szóstkę w punkcik w lusterku. Po prostu piec marzenie.

Skrzynia biegów pasuje do tego pieca jak kilof do węgla – idealnie. Z podobną kilofowi gracją wrzuca także biegi, ale to tylko wrażenia akustyczne, bo jej kultura pracy jest bez zarzutu. To po prostu kawał solidnej maszynerii, wyprodukowany w pocie czoła przez spoconych i utytłanych olejem robotników, a nie wydrukowany przez yuppie w rurkach na drukarce 3D gadżet. Tak ma być.

Z zadowoleniem zauważam przy tym, że biegi można elegancko i bez szarpania wbijać techniką bez użycia sprzęgła – to spora poprawa w stosunku do modeli, które testowałem wcześniej.

Harley Davidson Street Glide Special test 2019 42

Turystyka na grubo

Harley-Davidson Street Glide Special to motocykl turystyczny. Ale pamiętać trzeba, że Amerykanie pojęcie to rozumieją inaczej niż Europejczycy czy Japończycy. Tutaj ma być przede wszystkim luksusowo. Jest zatem obszerna kanapa, są wygodne podesty, jest nawigacja i całkiem niezły system audio. W sam raz na długą amerykańską prostą, po której można jechać maksymalnie 90 km/h.

Jak amerykański turystyk radzi sobie na polskich drogach? Bez problemu. Podróż ze stałą prędkością dozwoloną na autostradzie – 140 km/h jest czystą przyjemnością. Jedyne co mnie denerwuje to irytujące zawirowania wokół kasku, które nie ustępują nawet po uruchomieniu specjalnego dyfuzora. To już trzeci mój Glide z tym systemem i w żadnym on na mnie nie działał. Koledzy piszą, że na nich działał, więc im wierzę na słowo.

Poza tym Street Glide Special potrafi rozpędzić się do około 180 km/h, a raczej do 4000 obr/min, przy której to wartości włącza się blokada. Może i dobrze, bo podróż tym mastodontem z większą prędkością przypominałaby galop na słoniu w dół zbocza. Najprzyjemniej podróżuje się w zakresie 100 – 140 km/h. Za podróże Street Glide nie każe sobie przy tym słono płacić – w czasie testu spalanie wyniosło niecałe 6 litrów na 100 km!

Heble na medal

Za zatrzymanie motocykla odpowiadają bardzo skuteczne hamulce. Co ciekawe, ale i nie niezwykłe, mam wrażenie, że hamulec tylny jest skuteczniejszy od przedniego. To zapewne efekt sporej masy tyłu i większej niż w dłoni siły nacisku w nodze. Skuteczność hamowania zapewniają dwie tarcze hamulcowe z dwoma masywnymi zaciskami z przodu współpracujące z przewodami w stalowym oplocie. Konkret. Dodatkowym smaczkiem jest ABS, który do prędkości 40 km/h wspomaga działanie przednich hamulców hamulcem tylnym.

Street Glide Special to pierwszy Glide z tak przyjemnym zawieszeniem. pierwszy, którego testowałem, był twardy jak deskorolka, ten zapewnia spory komfort, łagodnie tłumiąc większość nierówności, które spotykam na swojej drodze. Właściwie tylko tarka jest w stanie wyprowadzić go z równowagi, poza tym – nie mam zastrzeżeń do jego pracy.

Street Glide to typowy bagger – pasażerka jeździ tam za karę. Na plus Harleyowi muszę jednak zapisać przemyślne oparcie z dodatkowym bagażnikiem. Jego montaż i demontaż trwa dosłownie chwilę, a dzięki temu rozwiązaniu możemy zabrać na krótką wycieczkę koleżankę, którą darzymy szczególną sympatią bez obawy, że nas znienawidzi.

Na weekendowy wypad z koleżanką przydadzą się sporej pojemności kufry – w sumie 70 litrów. Zgoda, na wyprawę we dwoje dookoła świata to za mało, ale weekend na Mazurach? Bez problemu wejdzie tam kosmetyczka i dwie zmiany bielizny dla niej oraz osiem piw dla niego. Dodatkowo testowany motocykl wyposażony był w oparcie z bagażnikiem, więc coś tam jeszcze można dołożyć.

Boom! Box

Potężna owiewka typu batwing skrywa pakiet najważniejszych wskaźników, które – tym razem – są czytelne o każdej porze. Cztery piękne, analogowe zegary pokazują informacje o stanie paliwa, prędkości, obrotach i ładowaniu, dodatkowo na prędkościomierzu umieszczono wyświetlacz z informacjami o całkowitym i dziennym przebiegu i zasięgu. Oprócz tego do dyspozycji jest kombajn multimedialny BoomBox – można słuchać radia, korzystać z nawigacji, a po podłączeniu telefonu odtwarzać muzykę ze Spotify na przykład. Brzmienie jest nienajgorsze, choć słuchanie muzyki z pokładowego systemu audio to dobra rozrywka raczej na POMiDoR (Powolny Objazd Miasta i Dookoła Rynku) niż w dłuższą trasę. Szum opływającego powietrza skutecznie zagłusza dźwięki muzyki.

Nawigacja jest dość precyzyjna, przeszkadza mi tylko zbyt małe oddalenie mapy, co powodowało, że informacje wizualne o manewrach dostawałem w ostatniej chwili. Jestem pewien że można to jednak jakoś wyregulować. Poza tym działanie aplikacji oceniam bardzo dobrze – informuje ona nawet w czytelny sposób o tym który pas ruchu wybrać.

Podróż Harleyem-Davidsonem to piękna, męska przygoda. Już kiedyś to pisałem, ale z całą mocą powtórzę – to nie jest motocykl dla ludzi, którzy się spieszą. Nie dlatego, że Harley nie potrafi jeździć szybko, bo potrafi. Chodzi o to, że na Street Glide spieszyć się nie wypada. Jesteś tylko ty, maszyna i droga. Czas się zagina, problemy blakną a łagodny gulgot potężnego V-twina delikatnie pieści twoje ego. Podróż tym motocyklem otwiera dziewiąte wrota motocyklowej turystyki. Jeśli jesteś na to gotowy, nie będziesz żałować.

Harley-Davidson Street Glide Special to nie jest reprezentant budżetowej turystyki. Chyba że mówimy o budżecie grubo przekraczającym 100 tysięcy złotych. W najtańszej wersji motocykl kosztuje aż 126 390 zł.

Dane techniczne

silnik: dwucylindrowy, widlasty
pojemność skokowa: 1868 cm3
średnica x skok tłoka: 102x114 mm
moc: 90 KM
moment obrotowy: 150 Nm przy 3000 obr/min
system paliwowy: wtrysk elektroniczny
system chłodzenia: powietrze
rozrusznik: elektryczny
skrzynia biegów: nożna, 6-biegowa
sprzęgło: mokre, wielotarczowe
przeniesienie napędu: pas napędowy
hamulec przedni: tarcza 320 mm
hamulec tylny: tarcza 320 mm
opona przednia: 130/60B19 61H
opona tylna: 180/55B18 80H
systemy dodatkowe: System multimedialny Boom!™ Box GTS
masa: 379 kg
wysokość siedzenia: 690 mm
zbiornik paliwa: 22,7l
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 42
NAS Analytics TAG
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 20
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 27
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 24
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 25
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 29
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 44
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 37
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 01
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 11
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 05
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 18
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 21Harley Davidson Street Glide Special test 2019 28
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 22Harley Davidson Street Glide Special test 2019 23
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 31Harley Davidson Street Glide Special test 2019 33
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 34Harley Davidson Street Glide Special test 2019 35
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 36Harley Davidson Street Glide Special test 2019 26
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 38Harley Davidson Street Glide Special test 2019 39
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 40Harley Davidson Street Glide Special test 2019 41
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 43Harley Davidson Street Glide Special test 2019 30
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 02Harley Davidson Street Glide Special test 2019 03
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 06Harley Davidson Street Glide Special test 2019 07
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 09Harley Davidson Street Glide Special test 2019 10
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 13Harley Davidson Street Glide Special test 2019 14
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 15Harley Davidson Street Glide Special test 2019 17
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 04Harley Davidson Street Glide Special test 2019 19
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 08Harley Davidson Street Glide Special test 2019 12
Harley Davidson Street Glide Special test 2019 16Harley Davidson Street Glide Special test 2019 32
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê